Saturday, January 28, 2012

[sharing info] Baru ku tahu..

Assalammualaikum..


Baru-baru ni disebabkan dah boring asyik baca buku economics je...so, saje2 lah belek membelek buku-buku kerja Encik Hubby. Apa lagi kan...buku pasal pokok2 laaa...Macam2 jenis pokok yang tak biasa dijumpa dan dengar, aku jumpa dalam buku tu..kira macam new knowledge la kat aku kan.. Tapi, yang mengejutkan aku, ialah sejenis pokok bunga yang diberi nama Yesterday-Today-Tomorrow. Sama pulak dengan nama blog aku ni..wow weeeee...tak sangka. So, bacalah dengan aku sekhusyuknya buku tu. So, meh sini aku share serba sedikit pasal bunga Yesterday-Today-Tomorrow ni:




- nilah dia rupa pokok bunga YTT bila penuh satu dahan -



- ni pulak gambar close-up bunga YTT -


- sesuai ditanam di kawasan rumah -


Fakta tentang bunga YTT ni:


Nama tempatan: Yesterday-Today-Tomorrow

Nama saintifik: Brunfelsia Pauciflora

Nama lain: Brunfelsia biru, morning-noon-night


Pokok renek ini boleh tumbuh pada ketinggian hingga 9 kaki. Bunganya berwarna ungu tua yang akan berubah menjadi ungu muda (lavendar) dan akhirnya menjadi putih. Bunga ini mempunyai 5 kelopak dan berbau harum. Pokok ini biasanya dijadikan tumbuhan laman dan hiasan taman. Tumbuhan ini membiak melalui keratan batang namun ia juga boleh menghasilkan buah (jarang-jarang dijumpai). Ia memerlukan air yang banyak dan suka kepada tempat yang agak redup.


Pokok ini tergolong dalam kategori tumbuhan beracun, jika termakan, ia boleh menyebabkan pengeluaran air liur yang berlebihan, sesak nafas, sawan, anak mata membesar dan pucat lesi.


Sumber: Buku Trees and Shrubs



nota: bunga yang cantik rupanya tetapi sungguh berbisa...huhuhu








2 comments:

AdanyaKauUntukku said...

tu nak bgtau kan

tajok blog sama dengan bunga tu kan.....

kunun2 berbisa lah tu kannn..ha ha ha

shidadut said...

hahahahhaha...
tak sangka tajuk blog ada makna..
igtkan main tarammmm je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...